Tematyka

    • Podręcznik omawia trzy główne podejścia do projektowania testów oprogramowania: techniki czarnej skrzynki, białoskrzynkowe oraz metody oparte na doświadczeniu. Szczegółowo przedstawiono testowanie funkcjonalne, oparte na specyfikacji, z wykorzystaniem klas równoważności, wartości granicznych i testów decyzyjnych. W technikach białoskrzynkowych omówiono analizę kodu, pokrycie instrukcji i ścieżek oraz wykorzystanie narzędzi do analizy statycznej. Sekcja dotycząca testów opartych na doświadczeniu prezentuje testowanie eksploracyjne, heurystyczne i eksperckie. Duży nacisk położono na automatyzację testowania, w tym wybór narzędzi, integrację z systemami CI/CD oraz przygotowanie środowiska testowego. Podkreślono znaczenie wyboru odpowiednich frameworków zależnie od technologii projektu oraz przedstawiono różnice między narzędziami open-source a komercyjnymi. Całość materiału ukazuje testowanie jako złożony, wieloaspektowy proces wymagający zarówno wiedzy technicznej, jak i intuicji oraz doświadczenia.

    • [1] B. Homès, Fundamentals of software testing. John Wiley & Sons, 2024.
      [2] G. Fraser i J. M. Rojas, „Software testing”, Handbook of Software Engineering, s. 123–192, 2019.
      [3] R. Smilgin, Zawód tester. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
      [4] A. Roman, Testowanie i jakość oprogramowania. Modele, techniki, narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
      [5] P. Ammann i J. Offutt, Introduction to software testing. Cambridge University Press, 2017.
      [6] T. Linz, Testowanie w procesie Scrum. Warszawa: Promise, 2016.
      [7] J. Sosnowski, Testowanie i niezawodność systemów komputerowych. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT Andrzej Lang, 2015.
      [8] S. K. Singh i A. Singh, Software testing. Vandana Publications, 2012.
      [9] W. Malina i M. Szwoch, Metodologia i techniki programowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
      [10] J. Pan, „Software testing”, Dependable Embedded Systems, t. 5, nr 2006, s. 1, 1999.
    • W tym miejscu znajduje się krótkie podsumowanie treści kursu. Podsumowanie to ma na celu zwrócenie uwagi na elementy które powinny zostać zapamiętane i stanowią istotną część całości.