Sprawdzian "na kartkach" - Test offline
- poznasz koncepcję testów offline jako rozwiązania hybrydowego, łączącego formę papierową z cyfrową oceną
- nauczysz się konfigurować testy offline, w tym ustawienia ogólne, opcje wizualne, czasowe oraz próg zaliczeniowy
- dowiesz się, jak zarządzać dostępnością wyników i informacji zwrotnych dla studentów po teście
- zapoznasz się z procesem przygotowywania i tworzenia arkuszy testowych do druku
- zrozumiesz kluczowe korzyści z wykorzystania tej metody w procesie egzaminowania, w tym oszczędność czasu i minimalizację błędów
Test offline to rozwiązanie hybrydowe – łączy papierową wersję z cyfrową oceną. Wymaga przygotowania, ale pozwala zachować kontrolę w warunkach sali wykładowej. Jest to rozwiązanie umożliwiające przeprowadzenie egzaminu na papierze, z jednoczesnym wykorzystaniem platformy LeOn do automatycznego sprawdzania wyników. Dzięki integracji z systemem LeOn, nauczyciel może łatwo przygotować zestaw pytań, wygenerować personalizowane arkusze dla studentów oraz zautomatyzować proces oceniania. Celem modułu jest przedstawienie krok po kroku procesu tworzenia, drukowania i przetwarzania testów offline w LeOn. Przewodnik skierowany jest do nauczycieli akademickich, którzy chcą przeprowadzać egzaminy w formie tradycyjnej (papierowej), ale z wygodą cyfrowej analizy i archiwizacji wyników. Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją i wdrażania tej metody w swoich kursach.
Aby dodać Test Offline, prowadzący kurs musi kliknąć w menu kursu Dodaj aktywność lub zasób, a następnie wybrać Test Offline (Rys. 1). Następnie, według własnych preferencji, można ustawić test pod względem wizualnym, czasowym, jak i progiem zaliczeniowym.

W zakładce Ogólne ustawia się nazwę, opis oraz datę testu offline (Rys. 2). Dodatkowo wybiera się liczbę wersji arkuszy testów (np. Arkusz A, B oraz C) w polu liczba grup. Opcja Mieszaj pytania umożliwi wygenerowanie arkusza testu z losową kolejnością pytań. Opcja Mieszaj wewnątrz pytań automatycznie losuje kolejność odpowiedzi w obrębie każdego pytania, co może utrudnić szybką weryfikację skanowanych arkuszy, jeśli pozycje numerów pytań nie będą zgodne z oczekiwaniami. Ponadto można włączyć opcję rejestrowania listy osób uprawnionych do podejścia do testu offline. Jest to przydatne w przypadku testów przeznaczonych dla dużej liczby studentów, ponieważ prowadzący ma możliwość łatwego sprawdzenia listy uczestnictwa.

W ustawieniach formularza decyduje się, czy ma być drukowane pole numer studenta na pierwszej stronie arkusza pytań (Rys. 3). Pole Dodatkowa informacja będzie drukowane na pierwszej stronie arkusza pytań i powinno zawierać podstawowe wskazówki dotyczące wypełniania formularza odpowiedzi. Istnieje możliwość ustalenia rozmiaru czcionki i formatu tej informacji.

Jeśli wartość bieli papieru jest ustawiona na biały, zeskanowane formularze odpowiedzi mogą być zbyt ciemne. Można to poprawić, zmieniając ustawienia tego parametru na ciemno szary. Próg zaliczeniowy ustawia się w zakładce Ocena. Można również umożliwić studentom przegląd wyników testu (Rys. 4).

W ustawieniach przeglądu testu dostępne są następujące opcje, które określają, co studenci zobaczą po zakończeniu testu:
- Podejście : Treści pytań i odpowiedzi będą dostępne dla studentów. Będą widzieli, które odpowiedzi wybrali, jednak poprawne rozwiązania nie będą wskazane.
- Czy poprawnie : Ta opcja może być aktywowana tylko wtedy, gdy opcja Podejście jest aktywna. Studenci mogą widzieć, które wybrane pytania są poprawne (zielone tło), a które niepoprawne (czerwone tło).
- Zaznaczenia : Ta opcja może być włączona, gdy opcja 'Podejście' jest aktywna. Osiągnięte wyniki i maksymalne wyniki pokazywane są dla każdego pytania.
- Prawidłowa odpowiedź : Pokazuje prawidłowe i błędne odpowiedzi. Opcja dostępna, gdy Podejście jest aktywne.
- Zeskanowany formularz : Pokazywany jest zeskanowany formularz. Wybrane odpowiedzi są oznaczone zielonymi kwadratami.
- Zeskanowany formularz z ocenami : Pokazuje zeskanowany formularz, na którym wybrane odpowiedzi są oznaczone zielonymi kwadratami, a błędnie zaznaczone lub niezaznaczone są podświetlone na czerwono. Dodatkowo wyświetlana jest tabela z maksymalną i osiągniętą oceną dla każdego pytania.
Klikając przycisk Pokaż widok studenta wyświetli się wbudowany podgląd formularza (Rys. 5). Ma on na celu zobrazowanie, jak wyglądają wyżej wymienione opcje w przeglądzie studenta.

W sekcji Przygotowanie dodaje się i modyfikuje pytania testu offline, a także tworzy arkusze do testu offline (Rys. 6).

Dostępne sekcje dotyczące przygotowania, ocen i analizy testu offline to:
- Pytania: umożliwia modyfikację, dodawanie lub usuwanie pytań dla poszczególnych grup arkuszowych.
- Formularze: zapewnia dostęp do podglądu pytań oraz jest miejscem do tworzenia formularzy testu offline.
Po przejściu do zakładki Przygotowanie wyświetli się podgląd dodanych pytań dla poszczególnych grup. Po upewnieniu się, że wszystko się zgadza, kliknięcie przycisku Utwórz formularze spowoduje przygotowanie trzech arkuszy dla jednej grupy: pytań, odpowiedzi i korekt (Rys. 7). Arkusze gotowe do wydrukowania można pobrać na dwa sposoby:
- Pobrane w jednym pliku ZIP.
- Pojedynczo, klikając w wybrany formularz.

Listy uczestników są zaprojektowane dla testów offline z wieloma uczestnikami (Rys. 8). Pomagają prowadzącemu sprawdzać, którzy studenci uczestniczyli w teście i czy wszystkie wyniki zostały zaimportowane. Można dodawać studentów do różnych list. Każda lista może, na przykład, zawierać studentów z poszczególnych sal. Studenci mogą być członkami specjalnych grup. Do tworzenia tych grup można wykorzystać narzędzie do rejestracji do grup. Listy uczestników mogą być pobierane jako dokumenty PDF, drukowane, a następnie zaznaczane (np. krzyżykami), podobnie jak formularze odpowiedzi testów offline. Następnie mogą być wczytywane, a zaznaczeni studenci zostaną wskazani jako obecni w bazie danych.

Menu ustawień związanych z listami obecności testu offline zawiera następujące opcje:
- Listy obecności: wyświetlają się wszystkie listy frekwencji testów offline;
- Uczestnicy: można tu dodawać i usuwać studentów testu offline;
- Formularze: zawiera plik PDF do pobrania formularza z listą uczestników;
- Wgraj: umożliwia importowanie listy uczestników z pliku o rozszerzeniu (.zip, .jpeg, .jpg, .png, .tif, .tiff);
- Popraw: umożliwia wczytanie lub poprawienie listy uczestników;
- Frekwencja: służy do zaznaczania obecności uczestnika testu offline.
W każdej chwili można edytować nazwę listy obecności, klikając ikonę ołówka znajdującą się obok jej nazwy. Wybierając opcję Frekwencja z listy wyboru, następuje przekierowanie do szczegółowych danych frekwencji testu offline. Sekcja ta umożliwia sprawdzenie obecności podczas testu oraz weryfikację listy uczestników testu. Uzupełnioną listę obecności pobiera się w pliku Excel (.xlsx), OpenDocument (.ods) lub z wartościami oddzielonymi przecinkami (.csv).
Przykładowe arkusze, takie jak arkusz pytań, arkusz odpowiedzi i arkusz korekty pytań, są dostępne w systemie.