Wprowadzenie do modułu
Autorzy
Michał Śmiałek, Kamil Rybiński
Krótki opis
Niniejszy moduł wprowadza w metody dwóch najważniejszych dyscyplin inżynierii oprogramowania – inżynierii wymagań oraz projektowania. W ramach przedstawienia zasad inżynierii wymagań omówione są różne poziomy oraz rodzaje wymagań, a także zasady tworzenia specyfikacji wymagań. W szczególności, przedstawiono metody tworzenia wymagań funkcjonalnych, jakościowych oraz słownika dziedziny problemu. W ramach przedstawiania zasad projektowania omówione są różne style architektoniczne oraz metody projektowania architektur komponentowych i usługowych. Przedstawiono również zasady projektowania poszczególnych warstw architektonicznych oraz przełożenie tych projektów w kod systemu.
Słowa kluczowe
Inżynieria wymagań, wymagania użytkownika, wymagania oprogramowania, specyfikacja wymagań, projektowanie oprogramowania, architektura oprogramowania, architektura usługowa, projektowanie komponentów, style architektury oprogramowania, architektura warstwowa, warstwa widoku, logika aplikacji, logika dziedzinowa, baza danych.
Wiedza bazowa
Podstawy programowania – student jest zaznajomiony z przebiegiem procesu budowy programów oraz najbardziej podstawowymi koncepcjami związanymi z tym procesem.
Modelowanie oprogramowania – student posiada wiedzę na temat zasad metod modelowania, a także składni oraz semantyki najczęściej używanych modeli języka UML.
Poziom wiedzy MD – średni.
Cel stawiany studiującym
Celem modułu jest uzyskanie wiedzy na temat dwóch podstawowych dyscyplin inżynierii oprogramowania – inżynierii wymagań oraz projektowania. Student powinien uzyskać podstawową wiedzę na temat technik, metod i notacji używanych w ramach tych dyscyplin. Powinien również potrafić samodzielnie stworzyć prostą specyfikację wymagań oraz projekt dla systemu oprogramowania.