Grafika komputerowa jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin informatyki w ostatnich latach. Związane jest to z bardzo szerokim wykorzystywaniem grafiki w różnych dziedzinach niezwiązanych bezpośrednio z informatyką. Materiały dydaktyczne zawarte w czterech modułach obejmują podstawowy wykład dla tego przedmiotu. Omówiono następujące zagadnienia: podstawy grafiki komputerowej, operacje rastrowe i przekształcenia geometryczne, modelowanie obiektów, rzutowanie, eliminacja elementów zasłoniętych, światło, barwa i percepcja wzrokowa, modelowanie rozchodzenia się światła na potrzeby grafiki komputerowej, tworzenie i nakładanie tekstur, animacja komputerowa.

 

Proponowany podręcznik do grafiki komputerowej obejmuje 15 rozdziałów,  numeracja rozdziałów jest jednolita w całości materiałów dydaktycznych. Podręcznik został podzielony na cztery moduły.

We wstępnie do pierwszego modułu zostały określone ogólne ramy podręcznika oraz podstawowe oczekiwania wymaganych wiadomości od czytelnika. Jest też sugerowana literatura związana z tematyką całego podręcznika. Na końcu każdego modułu znajduje się bibliografia zawierająca pozycje literaturowe związane tematycznie z danym modułem. Na końcu każdego modułu znajdują się także przykładowe pytania sprawdzające wiedzę z danego modułu.

 

 

Słowa kluczowe:

grafika rastrowa i wektorowa, zastosowania grafiki komputerowej, interakcja człowiek – komputer, operacje rastrowe, geometria obliczeniowa, współrzędne jednorodne i znormalizowane, przekształcenia geometryczne, składanie przekształceń, dokładność obliczeń w przekształceniach geometrycznych, kwaterniony, rzutowanie perspektywiczne i równoległe, przekształcenie perspektywiczne, modelowanie brył, konstruktywna geometria brył (CSG), parametryzacja krzywych i powierzchni, krzywe Béziera, krzywe B-sklejane, modelowanie powierzchni, modelowanie fraktalne, algorytm eliminacji elementów zasłoniętych, budowa oka, właściwości wzroku, postrzeganie barw, modele barw, problemy reprodukcji barw, modele odbicia światła, funkcja BRDF, cieniowanie obiektów, oświetlenie globalne, śledzenie promieni, mapowanie fotonowe, metody przyspieszania śledzenia promieni, metoda energetyczna, tekstury, próbkowanie i filtrowanie tekstur, percepcja tekstur, mapowanie nierówności, mapowanie przesunięć, percepcja obrazów ruchomych, animacja poklatkowa, klatki kluczowe, animacja proceduralna, przechwytywanie ruchu.

 

Autorem całości materiału dydaktycznego (wszystkich czterech modułów) jest:

prof. dr hab. inż. Dariusz Sawicki
Instytut Elektrotechniki Teoretycznej i Systemów Informacyjno-Pomiarowych,
Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej

 

 

Tytuł modułu:

Światło, barwa i problemy renderowania


Słowa kluczowe:

budowa oka, właściwości wzroku, postrzeganie barw, modele barw, problemy reprodukcji barw, modele odbicia światła, podstawowe wielkości fotometryczne, funkcja BRDF, modele warstwowe odbicia, cieniowanie obiektów, oświetlenie globalne, śledzenie promieni, mapowanie fotonowe, metody przyspieszania śledzenia promieni, metoda energetyczna,


Opis modułu:

Moduł trzeci obejmuje zagadnienia związane z opisem rozchodzenia się światła w wirtualnym świecie. Przedstawione są podstawowe zasady opisu światła i barwy oraz budowa i właściwości percepcyjne zmysłu wzroku. Przedstawione są modele opisu odbicia światła od powierzchni materiału oraz metody rozwiązania zagadnienia oświetlenia globalnego: metoda śledzenia promieni (ray tracing) oraz metoda energetyczna (radiosity).


Zawartość modułu:

Rozdział 10. Światło i barwa w grafice komputerowej

Rozdział 11. Modelowanie oświetlenia

Rozdział 12. Oświetlenie globalne, metoda śledzenia promieni

Rozdział 13. Oświetlenie globalne, metoda bilansu energetycznego



Ostatnia modyfikacja: czwartek, 12 września 2024, 15:05